čtvrtek 26. února 2015

Upeč se mi, bábovečko

Bábovka je jedním z nejtypičtějších českých moučníků. Však také patří mezi oblíbené "jedlé" rekvizity v mnoha filmech, zvláště těch prvorepublikových. Díky nim je moje představa nedělního odpoledne našich babiček spjata právě s podáváním bábovky ke kávě. Receptů je nepřeberné množství stejně jako tvarů forem na pečení. Já vyzkoušela tři z nich, každý úplně odlišný:

Olejová bábovka


Suroviny:
200 g cukru pískový
200 g polohrubé mouky
150 ml oleje
150 ml vlažné vody
3/4 balíčku prášku do pečiva
4 vejce
kakao

Postup:
Žloutky a cukr chvíli třeme, pak přidáme olej, vodu a dobře promícháme. Přidáme mouku, do které jsme zamíchali prášek do pečiva a opět dobře rozmícháme. Nakonec zlehka vmícháme sníh z bílků. Asi 2/3 těsta vlijeme do vymazané a moukou vysypané formy. Zbylou 1/3 obarvíme kakaem a přilijeme do formy. Vidličkou opatrně párkrát vrstvy promícháme. Zvolna pečeme asi 3/4 hodiny.

Tato bábovka je asi nejznámější klasikou. Je nadýchaná a jemná. Všechny suroviny jsou vždy doma a tudíž ji lze připravit téměř kdykoliv, třebas i jako pohoštění pro návštěvu, když nemáme příliš mnoho času na přípravu.

Tvarohová bábovka


Suroviny:
250 g mouky polohrubé
250 g cukru 
250 g tvarohu
250 g rostliného tuku (Hera)
4 vejce
1 prášek do pečiva
kakao

Postup:
Cukr, žloutky a tuk utřeme, vmícháme tvaroh, přidáme mouku s rozmíchaným práškem do pečiva a nakonec lehce zamícháme sníh z bílků. 2/3 těsta nalijeme do vymazané a moukou vysypané formy. Zbývající třetinu obarvíme kakaem a přidáme do formy. Vidličkou lehce promícháme vrstvy, aby se vytvořilo mramorování. Pečeme ve středně vyhřáté troubě asi 3/4 hodiny.

Tato bábovka je chuťově velmi dobrá, tvaroh jí dodává mírně nakyslou chuť, což působí osvěžujícím dojmem. Nevýhodou je, že si ji musíte předem naplánovat, protože potřebujete tvaroh, který alespoň u nás nebývá stálým obyvatelem lednice.

Kynutá bábovka


Na tuto bábovku jsem použila již vyzkoušené těsto na vánočku, s tím, že jsem vynechala rozinky, mandle a kandované ovoce. Vypracovala ho pekárna, kde i vykynulo. Pak už jen stačilo rozválet na placku, potřít náplní, zamotat jako závin a naskládat do formy. Trošku problém byl s náplní. Já mám kynutou bábovku spojenou s makovou náplní. Jenže mák je poněkud dráždivý a ne každý ho tedy může jíst. Já se mu odjakživa vyhýbám, zřejmě instintivně, protože jinak mi celkem chutná. Jenže jsem zjistila, že mi způsobuje nějakou koliku, takže tudy opravdu ne. Našla jsem někde na netu jednoduchou náplň, kdy se placka potře nutelou a na ni se ještě přidá tvarohová náplň. Bylo to dobré, ale při krájení se bábovka trošku rozpadala, což např. před návštěvou nepůsobí zrovna efektně.

Žádné komentáře:

Okomentovat