čtvrtek 4. června 2015

Což takhle dát si špenát...

Konečně se udělalo opravdu teplo a zahrádky vydávají první úrodu. Vedle ředkviček a hlávkového salátu je to především špenát, který roste tak rychle, že ho mnozí nestíhají konzumovat. Což o to, něco se může zamrazit na později. Ale na druhou stranu jakékoliv potraviny jsou lepší čerstvé než uskladňované... Takže proč se cpát zmraženým masem a zeleninou, které si člověk může dát prakticky kdykoliv ho napadne, když teď zrovna můžeme mít čerstvý špenát?

Jenže jak ho upravit, aby to nebylo pořád to samé? Tuto otázku jsme s děvčaty probírali zrovna nedávno. Všichni asi znají běžný český dušený špenát, který prakticky dokáže připravit i malé dítě a který si můžeme dopřát ze zmraženého polotovaru (i domácího) po celý rok.

Samozřejmě, že jsme si dušený špenát alespoň jednou připravili. U nás obvykle vítězí s knedlíkem a vajíčkem. Nebo s knedlíkem a pečeným králíkem na česneku. Další výbornou přílohou je sekaná, karbanátky, nebo také bramboráky. Výhodou takto připraveného špenátu je, že máte vlastně tři jídla v jednom: Zbytek špenátu večer namažu na vaječné omelety


Pokud zbyde více, tak ještě na druhý den udělám jednoduše špenátovou polévku. Ta se dělá následovně: Uvařím zeleninový základ (kořenová zelenina, brambor, sůl, pepř...), do kterého nakonec vmíchám zbytek dušeného špenátu. Není třeba smažit cibulku nebo zásmažku - už tam je.

Ale pustila jsem se i do experimentů: Zkusila jsem míchaná vejce se špenátem. Postup jednoduchý: Osmažit cibulku, přidat čerstvé listy špenátu (větší můžeme párkrát přetrhnout) a jak "zavadnou" vmíchat vajíčka, osolit opepřit... 


Jak už jsem zmínila, dušený špenát je výborný se sekanou či karbanátkem. Ale: "Proč se zdržovat přípravou špenátu, když ho můžeme zamíchat přímo do směsi mletého masa?" Řekla jsem si takhle jednou a do připravené směsi na karbanátky pomlela i trošku čerstvých špenátových listů. Uplácala jsem karbanátky a osmažila na tuku jako normálně...

 
A poslední dobou jsem si oblíbila těstoviny se špenátem. Je to recept z televize, už si přesně nevzpomínám z kterého konkrétního pořadu (možná Babica). A tento recept bych vám sem dnes vypsala podrobněji:


Suroviny:
těstoviny (uvařit v osolené vodě)
čerstvé listy špenátu
cibule
1-2 lžíce másla
sůl, pepř
stroužek česneku
100 ml šlehačky

Postup:
Na másle orestujeme cibuli, přidáme špenátové listy (větší natrháme) a krátce osmahneme - jen aby změkly. Podlijeme asi 100 ml šlehačky, osolíme, opepříme a mícháme, dokud se šťáva nezredukuje. Odstavíme z plotny a vmícháme prolisovaný česnek. Podáváme na těstoviny.





3 komentáře:

  1. Špenát je opravdu dobrá příloha! V kuchařských seancích na telce ho dávají snad ke všemu možnému i nemožnému. Já jednou objevila špagety se špenátem (když mi zbyl špenát a nechtěly se mi k němu vařit brambory). Akorát, že jsem do špenátu nedávala žádnou mouku, jen sůl, pepř a česnek a možná trochu mléka, které se stejně vydusilo. A když jsem se chtěla rozšoupnout, tak jsem k tomu špenátu udělala i rendlík míchaných vajíček. Těstoviny, na to špenát a na něj hromádku z míchaných vajec, a bylo to moc dobré, doporučuji!
    Jinak, zkus, až budeš třeba smažit palačinky, nasmaž jich o něco víc. Pár jich pokryj špenátem (můžeš do něj přidat i zasmažené kostičky anglické slaniny), zaroluj a dej do pekáčku zapéct. Můžeš ještě posypat strouhaným sýrem, nebo přelít vaječnou směsí. Výborné!
    Špenát přímo do mletého masa, taky dobrý způsob. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já kuchtění v televizi moc nesleduju. Zato ráda sama experimetnuju.
      Receptů na klasický špenát je určitě spousta. Někdo dává mléko nebo smetanu, někdo vmíchává vajíčko... U nás doma se vždycky zasmažoval, asi si to máma přinesla z domu, kde bylo hodně strávníků...

      Díky za tip na palačinky. Ještě jsem nezkoušela, ale určitě na ně jednou taky dojde. A ještě mám v záloze jeden experiment, tak uvidím, jestli vůbec bude letos tolik špenátu.

      Vymazat
  2. jitka ono sú fantastické aj špenátové halušky so syrovohríbovou omáčkou. tinka77

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...