čtvrtek 4. června 2015

Což takhle dát si špenát...

Konečně se udělalo opravdu teplo a zahrádky vydávají první úrodu. Vedle ředkviček a hlávkového salátu je to především špenát, který roste tak rychle, že ho mnozí nestíhají konzumovat. Což o to, něco se může zamrazit na později. Ale na druhou stranu jakékoliv potraviny jsou lepší čerstvé než uskladňované... Takže proč se cpát zmraženým masem a zeleninou, které si člověk může dát prakticky kdykoliv ho napadne, když teď zrovna můžeme mít čerstvý špenát?

Jenže jak ho upravit, aby to nebylo pořád to samé? Tuto otázku jsme s děvčaty probírali zrovna nedávno. Všichni asi znají běžný český dušený špenát, který prakticky dokáže připravit i malé dítě a který si můžeme dopřát ze zmraženého polotovaru (i domácího) po celý rok.

Samozřejmě, že jsme si dušený špenát alespoň jednou připravili. U nás obvykle vítězí s knedlíkem a vajíčkem. Nebo s knedlíkem a pečeným králíkem na česneku. Další výbornou přílohou je sekaná, karbanátky, nebo také bramboráky. Výhodou takto připraveného špenátu je, že máte vlastně tři jídla v jednom: Zbytek špenátu večer namažu na vaječné omelety


Pokud zbyde více, tak ještě na druhý den udělám jednoduše špenátovou polévku. Ta se dělá následovně: Uvařím zeleninový základ (kořenová zelenina, brambor, sůl, pepř...), do kterého nakonec vmíchám zbytek dušeného špenátu. Není třeba smažit cibulku nebo zásmažku - už tam je.

Ale pustila jsem se i do experimentů: Zkusila jsem míchaná vejce se špenátem. Postup jednoduchý: Osmažit cibulku, přidat čerstvé listy špenátu (větší můžeme párkrát přetrhnout) a jak "zavadnou" vmíchat vajíčka, osolit opepřit... 


Jak už jsem zmínila, dušený špenát je výborný se sekanou či karbanátkem. Ale: "Proč se zdržovat přípravou špenátu, když ho můžeme zamíchat přímo do směsi mletého masa?" Řekla jsem si takhle jednou a do připravené směsi na karbanátky pomlela i trošku čerstvých špenátových listů. Uplácala jsem karbanátky a osmažila na tuku jako normálně...

 
A poslední dobou jsem si oblíbila těstoviny se špenátem. Je to recept z televize, už si přesně nevzpomínám z kterého konkrétního pořadu (možná Babica). A tento recept bych vám sem dnes vypsala podrobněji:


Suroviny:
těstoviny (uvařit v osolené vodě)
čerstvé listy špenátu
cibule
1-2 lžíce másla
sůl, pepř
stroužek česneku
100 ml šlehačky

Postup:
Na másle orestujeme cibuli, přidáme špenátové listy (větší natrháme) a krátce osmahneme - jen aby změkly. Podlijeme asi 100 ml šlehačky, osolíme, opepříme a mícháme, dokud se šťáva nezredukuje. Odstavíme z plotny a vmícháme prolisovaný česnek. Podáváme na těstoviny.





3 komentáře:

  1. Špenát je opravdu dobrá příloha! V kuchařských seancích na telce ho dávají snad ke všemu možnému i nemožnému. Já jednou objevila špagety se špenátem (když mi zbyl špenát a nechtěly se mi k němu vařit brambory). Akorát, že jsem do špenátu nedávala žádnou mouku, jen sůl, pepř a česnek a možná trochu mléka, které se stejně vydusilo. A když jsem se chtěla rozšoupnout, tak jsem k tomu špenátu udělala i rendlík míchaných vajíček. Těstoviny, na to špenát a na něj hromádku z míchaných vajec, a bylo to moc dobré, doporučuji!
    Jinak, zkus, až budeš třeba smažit palačinky, nasmaž jich o něco víc. Pár jich pokryj špenátem (můžeš do něj přidat i zasmažené kostičky anglické slaniny), zaroluj a dej do pekáčku zapéct. Můžeš ještě posypat strouhaným sýrem, nebo přelít vaječnou směsí. Výborné!
    Špenát přímo do mletého masa, taky dobrý způsob. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já kuchtění v televizi moc nesleduju. Zato ráda sama experimetnuju.
      Receptů na klasický špenát je určitě spousta. Někdo dává mléko nebo smetanu, někdo vmíchává vajíčko... U nás doma se vždycky zasmažoval, asi si to máma přinesla z domu, kde bylo hodně strávníků...

      Díky za tip na palačinky. Ještě jsem nezkoušela, ale určitě na ně jednou taky dojde. A ještě mám v záloze jeden experiment, tak uvidím, jestli vůbec bude letos tolik špenátu.

      Vymazat
  2. jitka ono sú fantastické aj špenátové halušky so syrovohríbovou omáčkou. tinka77

    OdpovědětVymazat