pátek 24. dubna 2015

Halušky

Moje první setkání s haluškami v dětství nedopadlo zrovna nejlépe - pro halušky. Není proto divu, že jsem se tomuto pokrmu po následujících více než 20 let úspěšně vyhýbala. Až poměrně nedávno jsem nějak neměla na vybranou a musela je znovu sníst. Kupodivu, tentokrát jsem si moc pochutnala a halušky se staly mým poměrně oblíbeným jídlem. Dávala jsem si je všude, kde jsem na ně náhodou natrefila a postupně vyzkoušela všechny možné kombinace zelí, slaniny a brynzy.

A tak asi není divu, že jsem si tuto dobrůtku chtěla připravit také doma. Pátrala jsem v kuchařkách i na internetu. Pravé slovenské halušky... Receptů, jako vždy, spousty a každý jiný. Dokonce se ani neshodly na základních surovinách. Některé zdroje tvrdí, že pravé slovenské halušky jsou z vařených brambor. Jinde se naopak dozvíte, že jedině ze syrových... A aby to nebylo tak fádní, tak pár receptur také uvádí směsi syrových a vařených brambor.

Začala tedy doba experimentů a zkoušení. První pokusy nedopadaly nejlépe - ještěže máme slepice. Nevím proč, ale dávala jsem přednost receptům z vařených brambor. Nevzdávala jsem to a zkoušela další a další recepty až došlo i na ty ze syrových brambor. A konečně úspěch! Je to jasné, halušky se MUSÍ dělat ze syrových brambor - všichni, kdo tvrdí něco jiného, tak kecají.


Suroviny:
brambory (cca 1 ks na osobu)
sůl
polohrubá mouka (dle potřeby)

Postup:
Brambory oškrábeme a nastrouháme na jemném struhadle. Necháme je chvíli odstát, až pustí vodu - neslívat! Osolíme a začneme zahušťovat moukou. Množství mouky záměrně neuvádím, protože závisí na typu brambor. Prostě přisypáváme mouku tak dlouho, až začne těsto houstnout a tvořit se z něj knedlík. Pak odkrojíme malý kousek (halušku) a vhodíme do vroucí vody - pokud se nerozpadne, je těsto akorát. V opačném případě ještě přidáme mouku. Těsto protlačíme speciálním cedníkem na halušky do vroucí osolené vody. Vaříme jen dokud halušky nevyplavou na hladinu. Postupně odebíráme halušky na hladině a dáváme do mísy.

Je to celkem jednoduché. Ochutit můžeme tradičně brynzou, rozpuštěnou slaninou... Já si připravila směs anglické slaniny a zelí:

Tučnější anglickou nakrájíme na kostičky a necháme rozehřát na pánvi. Přidáme na kostičky nakrájenou cibuli a osmahneme do zlatova. Stáhneme teplotu a přidáme kysané zelí a chvíli necháme prohřát.

1 komentář:

  1. Jitko
    Halušky robín nasledovne. Nastrúham si asi tak 2-3 zemiaky, pridám 1 vajce soľ a polohrubú múku a vodu. Aby som mala cesto ako na noky/ bez zemiakov/ Do vriacej vody ich hádžem cez haluškár a keď vyplavajú vyberám sitkom a okamžite ich prepláchnem na sitku studenou vodou. Vodu - haluchnovicu si nechám. Na halušky dám máličko omastku alebo olej, rozmrvím kocku bryndze a pridám 1 kyslú smotanu, Aby to nebolo husté pridám 1-2 malé naberačky vody -haluchnovice. Navrch ide rozpražená slaninka a na pitie zákvas, alebo kyslé mlieko.

    OdpovědětVymazat