čtvrtek 25. března 2021

Šulánky

Ke klasice české i moravské kuchyně neodmyslitelně patří šulánky - noky z bramborového těsta se sladkým sypáním. Záměrně to píšu tak obecně. Dnes se nejčastěji dělávají s mákem, ale můžete si je posypat i opraženou strouhankou, ořechy, perníkem... Podle mě musí být naprosto nejlepší s prachandou - to jsou mleté sušené hrušky. Hrušky jsou tady v okolí poměrně nedostatkovým ovocem. Obávám se, že šulánky s prachadnou nejspíš nikdy neochutnám. Prozatím se musím spokojit s mákem. Ale i ty jsou naprosto úžasné a doma je milujeme.


Suroviny:

1 kg brambor
1 vejce
250-300 g hrubé mouky
sůl

Postup:

Brambory si den předem uvaříme ve slupce. Oloupeme, nastrouháme na jemném struhadle, osolíme, vmícháme vejce a postupně zahušťujeme moukou. Když je těsto dostatečně spojené, ani se nedrobí ani nelepí, tak z něj vytvarujeme válečky, které mírně zploštíme a krájíme na podílky - škubánky. Ty pokud možno hned zavařujeme do vřelé vody. Vařečkou opatrně promícháme, aby se nepřilepily ke dnu. Jakmile vyplavou, tak ještě necháme cca 2 minuty povařit a vytahujeme. Na talíři sypeme moučkovým cukrem, mletým mákem (nebo něčím jiným) a poléváme rozpuštěným máslem.

5 komentářů:

  1. Šulánky s mákem, božské jídlo. ☺

    OdpovědětVymazat
  2. Jééé, šulánky! To jsem se musela zastavit :-))Ty už jsme dlouho neměly a hned je na jeden den plán na oběd :-) U nás vždy jen s mákem a možná se to někomu bude zdát i divné, ale já polévám rozpuštěným sádlem.Opraženou strouhanku máme rádi na ovocných knedlících. A prachandu vůbec neznám.
    Přeji pěknou neděli. Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sádlo může být na polití taky dobré. Já ho např. používám na drobenku a přijde mi lepší než z másla. Na knedlíky dávám zase nejraději tvaroh. A prachandu znám jen z vyprávění. Sušené hrušky jsem jako dítě jedla (asi u babičky) a tak si myslím, že s prachandou musí být šulánky naprosto luxusní.

      Vymazat
  3. Já je s mákem nemám ráda, a to ne kvůli chuti, ale kvůli zubům. Raději si je dělám s uzeným na kostičky na spěněné cibulce.

    OdpovědětVymazat