čtvrtek 4. května 2023

Polévka z májových bylinek

Minulý týden jsem zase listovala knížkou "Kuchařské recepty vypsané z krásné literatury" a pročítala si pár neobvyklých receptů. Mezi jinými mi padl zrak také na tuto polévku. A protože právě začal máj, tak jsem si řekla, že bych ji mohla vyzkoušet.

Slunce teď dopadlo na slečninu tvář v takovém úhlu, že se napřed muselo prodrat korunou topolu, a hemživé stíny lístků a světelná zrcátka spřádala na růžové pleti zelenavou krajku. Panu Vichrovi mizela její blahobytná tvář za jakýmsi závojem a vnímal z ní jenom dvě řady bílých silných zubů.

"Vyjedeme si spolu na výlet, pane Vichr," šveholila šťastně. Projdeme se na jaře po lukách u Labe, vy budete sbírat tesaříky a já si natrhám jarní kytičku. Miluju jaterníky, blatouchy, pryskyřníky, petrklíče... Mám starodávný recept. Všechny májové bylinky se posekají a dají se vařit do slané vody s kořenovou zeleninou..."

Pan Vichr hleděl s úděsem na blýskavé řezáky a jako ve zlém snu mu poletovaly před očima okřídlené ruce, sekaly kvetoucí jaro, házely je do hrnce, přidávaly máslovou jíšku a špetku pepře s muškátovým květem.

z knihy Idealistka od Jindřišky Smetanové 

Vyběhla jsem tedy do zahrady a natrhala, co zrovna bylo k mání: z těch mnou pěstovaných petrželku, šnytlík, libeček a dobromysl. Z plevelů medvěda, jitrocel, fialky, listy maliníku, kopřivy, popenec, kokošku... Od každého jen trošičku, přesně jak je v "receptu", aby se chutě netloukly. Může se přidat i pampeliškové listí nebo bršlice (na ty jsem neměla odvahu). U bylinek platí stejné pravidlo jako při sběru hub: Ne všecko je jedlé, takže trháme jen to, co bezpečně poznáme!

Všechno jsem to posekala najemno a vhodila do horkého vývaru. Na talíři jsem to ozdobila květy sedmikrásek, za což mě manžel nepochválil. A se slovy, že "není králík", je vylovil a nechal na okraji talíře. Jinak polévku snědl. Já mu totiž neprozradila, co všechno dalšího jsem do ní narvala.


Suroviny:

1l vývaru
1 hrst čerstvých bylinek
1 lžíce másla
lžíce hladké mouky
špetka pepře
špetka muškátového květu
zakysaná smetana
chlebové krutonky

Postup:

Z másla a mouky uděláme světlou jíšku. Necháme mírně schládnout a přidáme vývar. Za stálého míchání přivedeme k varu. Do vroucí polévky vhodíme najemno nasekané bylinky, pepř a muškátový květ, promícháme a odstavíme. Horkou naléváme do talířků, do každé dáme lžičku smetany a několik sedmikrásek na ozdobu.

Po pravdě, nebyla to žádná extra hitparáda: chuťově to nebylo špatné, ale na nás to bylo příliš řídké. Vlastně jen voda s trochou zeleně. Správná hanácká polévka musí být totiž tak hustá, že by po ní mohla kočka přeběhnout. 

Žádné komentáře:

Okomentovat