čtvrtek 1. října 2020

Kedloubková omáčka

Už několik let dávám na zahrádku několik gigantů. Letos byl na ně obzvlášť dobrý rok - zřejmě díky nadměrně deštivému počasí rostly jako z vody a nyní nastává nerudovský problém: Co s nimi? Kedloubkové zelí je sice fajn, ale každý týden ho taky nemusíme mít. A tak jsem hledala na internetu, co jiného se dá z kedloubků připravit a obohatit tak náš jídelníček. Zaujala mě kedloubková omáčka, kterou mi google v různých obmněnách nabízel. Nikdy jsem o ní neslyšela. Po přečtení několika receptů jsem se rozhodla pro vlastní experiment. Nedivte se: V jednom byl masox, v dalším vegetka... Několik receptů zase pro změnu obsahovalo suroviny, které doma běžně nemívám. Ale postup byl u všech stejný, nebo hodně podobný, takže ten jsem vzala jako základ a zbytek je moje vlastní know-how... Nevím, jak by měla chutnat v originále, ale tato rozhodně špatná nebyla.


Suroviny:
2 lžíce másla
1 menší cibule
cca 3-4 kedloubky (nebo podílek z gigantu)
250 ml vývaru (ideálně slepičí)
250 ml smetany
sůl, pepř,
citronová šťáva

Postup:
Na másle osmažíme nadrobno nakrájenou cibulku do růžova. Kedloubky očistíme a nastrouháme na hrubém struhadle. Vložíme na cibulku a chvíli orestujeme. Podlijeme vývarem a pod pokličkou dusíme do měkka. Potom přidáme smetanu a necháme přejít varem. Podle potřeby omáčku zredukujeme - odpaříme tekutinu, aby zhoustla. Dochutíme solí, pepřem a citronovou šťávou. Podáváme s vařeným bramborem a vajíčkem nebo klobásou.

3 komentáře:

  1. Z kedlubnů dělám kdeco, přidávám do bramboráků, nebo různých placiček, zelí, polévky a i dušené tak jako ve vašem případě. Jen já dělám to, že polovinu nakrájím na úhledné kostičky a polovinu nastrouhám, ta omáčka je i na pohled potom příjemnější. Ať žijí kedlubny. Věrka.

    OdpovědětVymazat
  2. Co si matně pamatuji, tak tchán nechával giganty na záhoně až do zimy a pak je skladoval ve sklepě zase až do jara. Omáčku z kedlubnů děláme běžně, mám ji raději, než syrové.

    OdpovědětVymazat
  3. Kedlubnovou omáčku mě naučila vařit manželova maminka. Já ji moc nemusím,ale co bych pro svého muže neudělala, tak ji občas uvařím,tak jako kdysi "mamminka". Základ je nejdříve povařit ve vodě posekané mladé listí od kedluben, ve vedlejším hrnci na másle osmahnout na hrubo postrouhané oloupané kedlubny,jen krátce. Přidat sůl, pepř a zalít vodou s posekaným lupením. Hned udělám máslovou jíšku, přidám ke kedlubnám a povařím s přidáním smetany. Trochu cukru a šťávy z citrónu závěrem. Brambor a pečené maso (krkovičku)na cibulce a čeneku k tomu má můj muž nejraději, pokud není maso a šťáva na polití uchýlým se k vývaru, občas i k tomu masoxu, pak stačí i vejce na tvrdo. Většinou však mám v zásobě zbylou šťávu z pod masa v mrazáku a tak není třeba masox.
    Zdravím a přeji pohodové dny.

    OdpovědětVymazat