čtvrtek 29. října 2020

Řepánky

Řepánky patří k tradičním koláčům české kuchyně. Název je skutečně odvozen od cukrové řepy, která se používá do nádivky. Receptů na ty "jediné a pravé" je na internetu taková spousta, že mi skutečně dalo práci se jimi prokousat a najít nějaký, který bych chtěla vyzkoušet. Nakonec jsem zkombinovala dva recepty - z jednoho jsem použila seznam surovin a z druhého postup na přípravu nádivky. Kynuté těsto je už moje osvědčené, které dělávám nejčastěji. Klidně můžete řepánky udělat ze svého oblíbeného těsta. U nich je důležitá právě ta nádivka.

Nádivka... Do nádivky potřebujete cukrovou řepu. Kde ji vzít a nekrást? Pokud jste z vesnice, určitě ji najdete na nějakém poli v okolí. Jenže to by byla krádež: sice malá, ale i tak. Já vás tam rozhodně pro ni posílat nebudu, takže je to jen na vás a vašem svědomí. Kromě "krádeže" na poli se dá řepa najít u silnice, kudy řepu z pole svážejí, nebo v blízkosti cukrovaru. Vždycky se někde nějaká z vlečky skutálí. A když už máte řepu, můžete se tedy pustit do řepánků.


Suroviny:
250 ml vlažného mléka
200 ml oleje
3 žloutky
lžička soli
5 lžic cukru
500 g mouky (polovinu hladké a polovinu polohrubé
20 g kvasnic

Nádivka:
1 menší řepa cukrovka (cca 0,5 kg po nastrouhání)
500 ml mléka
1 lžička mleté skořice
5 hřebíčků
citronová kůra
100 g mletého máku
3 lžíce cukru krystal
šťáva z půlky citrónu

Postup:
Kdo nemá pekárnu, nechá tradičním způsobem vzejít kvásek, vmíchá ho do mouky, přidá žloutky, postupně vmíchává olej a potom nechá vykynout. Já to naházím v uvedeném pořadí do pekárny a zapnu program "těsto". Za hodinu a půl je těsto přesně takové, jak má být.

Mezitím si připravíme nádivku. Řepu důkladně očistíme, nastrouháme, vložíme do hrnce nebo hlubší pánve, přidáme mléko, skořici, tlučený hřebíček a nastrouhanou citronovou kůru a vaříme za občasného zamíchání do měkka - cca 30 minut. Do horké směsi přidáme mák a necháme "napít", dochutíme cukrem - cca 3 lžíce. Do vychladlé nádivky potom ještě zamícháme citronovou šťávu.

Z těsta udělám váleček, který nakrájím na plátky, každý trošku roztáhnu, dám na něj náplň a zamotám do kuličky. Nyní je na vás, zda chcete řepánky jako koláče nebo jako buchty, dělává se obojí. Já zvolila buchty, protože nádivky bylo opravdu hodně a buchty se mi i více naplněné lépe tvarují.

Jednotlivé řepánky klademe na vymaštěný pekáč, v případě buchet ještě promazáváme mezi nimi. U koláčků je zase dobré je na povrchu potřít vejcem a drobenkou určitě nic nezkazíte.


PS: Originální řepánky jsou skutečně s mákem. Ale některým lidem působí mák potíže. To však neznamená, že byste si řepánky nemohli také udělat. Na internetu jsem viděla i recept, v němž byl mák nahrazen strouhaným perníkem. Jsem si jistá, že by šel nahradit i oříšky... A uvažuju, že by mohlo být zajímavé udělat nádivku řepovo-jablečnou. 

2 komentáře:

  1. Řepánky znám, ale abych pravdu řekla moc mě nechutnaly. Ovšem faktem je, že jsme přišli ulítaní z venku a k tomu ještě hladoví ☺. To pak Řepánky, neřepánky snědlo se vše. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebyly špatné, ale vzhledem k tomu, co je s nádivkou práce tak to zas nic až tak úžasného (chuťově) nebylo.

      Vymazat