čtvrtek 20. února 2014

Zavinuté těsto piškotové

Dej na pěknou hladkou mísu osm lotů tlueného prosátého cukru, vraz do něho 8 žloutků, míchej tím půl hodiny, udělej pak po osmi bílkách tuhý sníh, dávej vždy jednu lžíci toho sněhu a jednu lžíci pěkně suché mouky do toho, a když všecken sníh a osm lotů té mouky v tom jest, tak již nemíchej. Nyní polož na plech arch rozpuštěným máslem pomazaný, vůkol na palec nahoru založený papír, nalej toho umíchaného těsta tolik na ten papír, co by, když se všude stejně rozleje, ho na půl malíku vysoko bylo, dej to ho horké trouby a nech to spěšně dožemlova upéct. Připrav zatím buď malinovou, neb rybízovou šťávu, pomaž ní to upečené těsto, ale jen tence, zaviň to jako štrudli, nech to ještě, ale jenom ve vlahé troubě oschnout, pak to nech do druhého dne tak stát; druhý den pokrájej ostrým nožem na dvě stébla široké lístky a urovnej to buď na talířky mezi cukrovinky k vínu, anebo to pokrop sladkým vínem, šťávou z jednoho pomeranče a cukrem rozmíchaným; urovnej z toho pěkný kopeček a vůkol udělej věnec z husté vinné pěny (šató) a dej to místo nákypu na tabuli.
(M.D.R. 1986 str. 217)
 
Na první pohled obyčejná piškotová roláda. Dělávám hodně podobnou (recept mám snad ještě po babičce), a tak jsem byla zvědavá, jaký bude rozdíl. Snížila jsem množství na 6 vajec, protože to je velikost, která se mi bez problémů vejde na pekáč, z osmi vajec už by to bylo moc vysoké a špatně by se rolovala, nehledě na to, že bych asi nedodržela ani tu výšku půl malíku. I tak ho stejně bylo asi na prst vysoko - asi by to chtělo ještě ubrat vejce, možná i dvě.

Poněkud problém byl se šťávou, ale usoudila jsem, že některá z řidších marmelád bude taky dobrá.  Ještě horkou buchtu jsem lehce namazala, marmeláda se na ní rozpouštěla, takže ve výsledku stejně šťávu připomínala. Zarulovala jsem a strčila do vychládající trouby. Tento postup byl pro mě novinkou, nikdy jsem neslyšela, že by se piškotová roláda připravovala tímto způsobem. Zatím jsem vždy mazala až vystydlý piškot a do trouby ho už znovu nikdy nedávala. Výsledek mě příjemně překvapil, marmeláda se "vsákla" do piškotu a celý řez potom krásně držel tvar a nerozpadal se mi jako obvykle - u tohoto postupu zůstanu!

Bohužel jsme nevydrželi až do druhého dne a roládu jsme snědli hned odpoledne. Nevím, tedy jestli uležením ještě něco na chuti získá.

Žádné komentáře:

Okomentovat