čtvrtek 15. února 2024

Nadýchaný houskový knedlík

Dosud jsem neměla potřebu dělat domácí knedlíky. Ano, občas jsem nějaký recept vyzkoušela, když jsme zapomněli včas objednat a ty "volné" byly vyprodané. Jinak u nás mívali velmi dobré knedlíky, které se mi zatím nikdy nepodařilo napodobit. Ale doba se mění, obchody střídají majitele. Inflace žene prodejce, aby nabízeli zboží pokud možno co nejlevnější a tak kvalita kupovaných knedlíků tady v okolí šla do kopru (spíš ještě někam dál).  Naznala jsem, že i ty mé dosud ne moc povedené knedlíky jsou lepší než to, co je k mání v obchodech. A začala téměř systematicky experimentovat. Pokaždé, když jsem potřebovala k něčemu knedlík, tak jsem vyzkoušela nějaký recept. Dlouho to nebylo to pravé, co bych si představovala, ale stále byly ty moje lepší než kupované. Až nedávno jsem natrefila na ten skutečně správný recept.

Zpočátku jsem byla skeptická. Když jsem vyndala těsto z pekárny (nechávám si v ní těsta míchat a kynout), bylo poměrně řídké. Šišky, které jsem ušoulala se okamžitě rozplácly. Na další pokus nebyl čas, tak jsem je hodila do vřelé vody a "děj se vůle boží". Přinejhorším si oběd vezmeme s chlebem. K mému překvapení, knedlíky naskočili téměř na dvojnásobek své velikosti. Po vytažení z hrnce a rozkrojení vypadaly úplně božsky... Nevím, jestli se někdy změní nabídka knedlíků v místních obchodech, ale kvůli mě nemusí. Já už o kupované nestojím.

Suroviny:

250 ml mléka
1 vejce
1 lžička soli
350 g polohrubé mouky
10 g droždí
2 starší rohlíky

Postup:

Jestliže máte pekárnu, vložte vše v uvedeném pořadí do ní a zapněte volbu "těsto". Pokud nemáte, tak nalejte do hrnečku či skenice cca 50 ml mléka a ohřejte. Přidejte lžíci mouky, rozdrobte droždí, promíchejte a nechte na teplém místě tzv. "vzejít" kvásek (tzn. dokud nebude nádoba plná hmoty připomínající pěnu). Do mísy prosejte zbytek mouky, přidejte mléko, vejce a kvásek, dobře promíchejte, přidejte na kostičky nakrájené rohlíky, znovu promíchejte a nechte na teplém místě asi hodinu kynout. Po hodině promíchejte a znovu nechte kynout další hodinu. Z vykynutého těsta vytvořte něco podobného šiškám - dělávám dvě a jak píšu výš, hned se rozplácly. Nechte je na pomoučněném vále odpočívat. Do většího hrnce (můžete použít i pekáč) napusťte vodu a nechte přijít k varu. Osolte a do vroucí vody vložte připravené knedlíky. Vařte 8-10 minut, poté je obraťte a vařte i z druhé strany 8-10 minut. Na vál si připravte pevnou nit. Hotový knedlík vyjměte z vody, položte ho přes nit, kterou rychle kolem něj obtočíte a zatáhnete, aby knedlík rozřízla na půlky. Pokud to hned neuděláte knedlík se vám srazí. Pro jistotu ještě můžete každou půlku několikrát propíchnout špejlí. Jelikož jsou opravdu nadýchané, je dobré krájet plátky také nití.

A k čemu podávat knedlík?

... a mnoho dalších, které tu ještě nejsou. Ale pracuju na jejich doplnění :) 

Žádné komentáře:

Okomentovat